فطرت از منظر امام خمینی(س)
نویسنده
چکیده مقاله:
مسألة فطرت از مسائل مهمی است که در ادوار مختلف تاریخ از سوی دانشمندان رشتههای علوم مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. آنچه در این مقاله پیگیری میشود صرفاً بررسی این موضوع از منظر امام خمینی است. از کلمات ایشان استفاده میشود که حضرت امام برخلاف بعضی از بزرگان، که فطرت را شامل بعضی آگاهیها و گرایشها میدانند، معتقد است فطریات همه از جنس گرایشات و تمایلاتند و آن را عبارت از عشق به کمال مطلق و انزجار از نقص میداند. در دیدگاه امام این دو فطرت، فطرت مخموره غیر محجوبهاند که محکوم احکام طبیعت نشدهاند، اما اگر مغلوب طبیعت شوند فطرت مخموره محجوبه نام میگیرند. تمام فطریات در نظر ایشان همین تفسیر را دارد. فطرت به این معنا مبنای هدایت و مبدأ خیر و شر است. همچنین در این مقاله به ویژگیهای امور فطری و بعضی از مهمترین احکام فطرت اشاره شده است.
منابع مشابه
فطرت و اخلاق از منظر امام خمینی(س)
پیامبر اکرم(ص) که مشرّف به خطاب وَ إِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ و بعثتش منّتی بزرگ از جانب پروردگار بر بندگان است، میفرماید که من برای کامل کردن مکارم اخلاق به رسالت مبعوث شدم. فرمایش آن حضرت این نکتۀ دقیق و قابل توجّه را به ذهن متبادر می کند که فطرت و دین الهی بر اساس اخلاق استوار است و استاد بزرگ اخلاق، امام خمینی نیز علاوه بر توصیههای مکرّر، بخشی از شرح حدیث بیست...
متن کاملبررسی ابعاد فطرت انسان از منظر معارف وحیانی بهویژه نهجالبلاغه
فطرت، یکی از مباحث دیرین و مهم انسانشناختی است که معانی گوناگونی در علوم منطق، فلسفه، کلام، عرفان و همچنین معارف وحیانی دارد و از منظر هر یک از این علوم، ابعاد متفاوتی را شامل میگردد. مقاله پیش رو، مسأله ابعاد فطرت را از منظر معارف وحیانی به ویژه نهجالبلاغه برمیرسد. بر همین اساس، فطرت به ابعاد هشتگانه تقسیم میشود: فطرت اولیه، ثانویه، بالفعل، بالقوه، ادراکی، گرایشی، مشترک و اختصاصی. از ...
متن کاملتحلیل فطرت خداخواهانة انسان از منظر آیات قرآن
قرآن کریم برخی از ویژگیهای انسان را فطری و غیراکتسابی و مقتضای ذات و درون انسان معرفی میکند. یکی از این ویژگیها، «فطرت خداخواهی انسان» است. در قرآن کریم، ساختار وجودی انسان، خداآشنا و خداخواه است و این مسئله به هیچ وجه ناشی از یک سلسله عوامل بیرون از ذات و مسائل اجتماعی، تربیتی و جغرافیایی نیست. البته برای شکوفایی این ویژگی درونی باید هر انسانی سطحی از رشد شخصیتی را از سر بگذراند و به لحاظ ر...
متن کاملحقیقت فطرت از منظر امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)
چکیده حقیقت فطرت، حقیقت انسان است. در نگاه عرفانی امام خمینی? انسان کون جامع است و وجود او از دو جنبه ملکی و ملکوتی تشکیل شده است و بعد ملکی وجود آدمی در دار دنیا بالفعل است اما بعد ملکوتی او که همان مظهریت اتم اسم جامع الله است، در انسان کامل به فعلیت تام رسیده است و مصداق اتم آن بالاصاله حقیقت محمدیه و بالوراثه ائمه هدی? هستند. این مقام در عرفان «ولایت مطلقه» است که به استشهاد آیه «امانه» بر...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 37
صفحات 145- 163
تاریخ انتشار 2008-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023